Analýza uměleckého textu
I. část:
Obsah:
Báseň je o jednom irském králi, který byl
velice oblíbený a chytrý. Jen jedna věc na něm byla divná, a to že se nechával holit a stříhat
jednou do roka a pokaždé
nechal holiče, který ho stříhal, popravit.
Jednoho osudného dne si tuto zakázku vylosoval mladý Kukulín; poté, co odvedl
svou práci, byl jako všichni před ním poslán na popraviště. Když se to
dozvěděla jeho matka, šla žádat
krále o milost. Král se styděl za její rozhořčená slova a milost Kukulínovi
udělil, ovšem pod podmínkou, že si nechá pro sebe, co při stříhání viděl, a
bude ho stříhat až do smrti. Kukulín s radostí souhlasil, ale po čase ho začalo
soužit, že tajemství nemůže nikomu sdělit. Matka si všimla jeho smutku, a když
jí pověděl o svém trápení, poradila mu, ať jde do lesa k poustevníkovi, ten že mu pomůže. Poustevník
mu poradil, aby to, co ho trápí, našeptal do jisté staré vrby, že se mu uleví. Kukulín to ještě ten den
udělal a skutečně se mu ulevilo.
Za čas král uspořádal velikou hostinu,
a když šli čeští hudebníci,
co měli na hostině hrát, kolem staré vrby, basista Červíček si všiml, že
ztratil kolíček od basy, uřízl se tedy nový ze staré vrby. Na hostině basa
začala sama hrát: „Král Lávra má dlouhé oslí uši, král je ušatec!“ Král nechal
Červíčka s basou vyhodit, protože už bylo pozdě je popravit. Když se
všichni dověděli, že má král oslí uši, přestal je Lávra skrývat a lidé ho měli
rádi ještě víc. Kukulín ho stříhal dál, protože se král nikdy nedověděl, jak
tajemství přišlo do basy a z basy na bál.
Charakteristika hlavní postavy:
Král Lávra – moudrý starý dobrý panovník, kterého měli
lidé rádi, protože je nenechal trpět; nechce, aby někdo znal jeho tajemství –
stydí se za svoje oslí uši – hloupost
Kukulín – holič, čestný, spravedlivý, bojácný,
upovídaný, neumí udržet tajemství, smířený se svým osudem
Charakteristika vedlejších postav:
Kukulínova matka – milující matka, která svého syna zachránila
před šibenicí, statečná, upřímná
Poustevník – dokáže lidem dávat rady
Poustevník – dokáže lidem dávat rady
Muzikant Červíček – hrál na kontrabas a ztratil kolíček
Literární druh:
-
lyricko-epická skladba
Literární forma:
-
poezie
Literární žánr:
-
alegorická satirická skladba s pohádkovými rysy a ponaučením jako u bajky
-
alegorie = jinotaj = skrytý význam v textu
-
satirická = využívá komičnosti, výsměchu a ironie ke kritice nedostatků a
záporných jevů
-
rysy pohádky = král, hlavní hrdina vykonává mimořádný čin, dobrý konec,
nadpřirozené prvky – oslí uši, vrba dokáže vyzradit tajemství, „byl jednou
jeden…“
-
závěr = ponaučení
Literární směr:
-
realismus – pravdivý a objektivní obraz tehdejší doby
Téma:
-
Pravda vždycky vyjde najevo. Člověk by se neměl stydět za to jaký je, protože
tak může ublížit ostatním. Tolik lidí zemřelo pro hloupost jednoho krále. Když
někomu řeknu tajemství, tak se mi uleví.
Hlavní myšlenka:
-
Na jednu stranu kritika, výsměch hlouposti, omezenosti a zloby, ale na druhou
stranu je lepší hloupost a laskavost než vypočítavost. Kritika rakouského
panovníka
Motiv:
-
oslí uši – symbolizují panovníkovy chyby a nedostatky
-
tajemství – král má tajemství a řekne ho Kukulínovi, ten ho neudrží a řekne ho
vrbě, ta celému světu
Námět:
-
Vychází ze staré pověsti o králi Midasovi, který měl oslí uši. Postava krále
Lávry ukazuje vlastnosti panovníka Ferdinanda, který v té době seděl na
císařském trůně ve Vídni. Oslí uši jsou politickým symbolem.
Autorův záměr:
-
Havlíček kritizuje absolutismus.
Časoprostor:
-
Čechy za rakouské nadvlády, zdánlivě však jiný svět – Irsko, království krále
Lávry, příroda
-
doba – Rakousko po roce 1848 – vládne císař Ferdinand, rakouská nadvláda, doba
národního obrození
Kompozice díla:
-
dílo je ve verších, báseň není rozdělena do zpěvů
-
Čas plyne chronologicky – bez žádných skoků
-
Rým má 37 strof po 7 verších; 1. a 3. verš se nerýmuje; schéma ABCBDDB (ABCB àpřerývaný, DDB – sdružený s „doplňkem“)
-
jednoduchý rým, písňový rytmus
-
nepravidelný verš
-
má strukturu kramářské písně – v úvodu říká, že bude zpívat píseň
-
navazuje kontakt se čtenářem – úvod a závěr
-
rysy pohádky
II. část:
Charakteristika vypravěče:
-
er forma (vševědoucí vypravěč)
-
slohový postup: vyprávěcí
-
pomocí alegorie kritizuje vládu (Ferdinand)
Typy promluv:
-
přímá řeč
-
spisovný, prostý jazyk, lidová mluva a humor,
III. část
Jazykové prostředky a jejich funkce:
-
kvůli přísné cenzuře – alegorie
-
ke kritice samovlády používá humor a ironii
Literárně-historický kontext
O autorovi:
Karel
Havlíček Borovský (1821 Borová –
1856)
-
Básník, novinář, satirik (satiry vznikly při jeho pobytu v Brixenu,
bojoval v nich proti absolutismu a církvi)
-
Studoval v Německém Brodu (dnes Havlíčkův Brod)
-
Redaktor Pražských novin, zakládá vlastní Národní noviny – z politických
důvodů byly zastaveny
-
Odjíždí do Ruska jako šlechtický vychovatel s nadějemi, že pozná
slovanskou zemi – zklamán ruskou společností, oceňuje pouze prostého člověka a
ruskou literaturu – obdivuje Gogola
-
z tohoto pobytu vzniká kniha Obrazy z Rus – odpor k carské
samovládě, obdiv k chudému lidu
-
píše epigramy – krátké veršované útvary, které ostře a vtipně útočí na
nesprávnosti a špatnosti zesměšňuje a vyslovuje názor na události
-
kritizoval české poměry, v novinách vyjadřoval národní zájmy, noviny
zpolitizoval, vedl útoky proti posluhovačům z Vídně
-
jeho Národní noviny byly zastaveny, zatčen a poslán do jižního Tyrolska
(Brixen), těžce snášel odloučení od domova, v Brixenu studoval lidovou
slovesnost, četl odbornou literaturu
-
Po 4 letech se vrací zpět, žena již nežije, přátelé se ho straní
-
Rok po návratu umírá. Pro statečný zápas národa byl milován, B. Němcová mu na
rakev položila trnovou korunu (symbol mučedníka)
Dílo:
Epigramy,
Politické popěvky
Tyrolské
elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra
Obrazy
z Rus
Zařazení autora do doby:
-
1. polovina 19. století
-
národní obrození (patří do 2. generace národních buditelů)
Národní
obrození: Božena Němcová (Babička)
Karel
Jaromír Erben (Kytice)
Karel
Hynek Mácha (máj)
Josef
Kajetán Tyl (Strakonický dudák)
Ve
světě: Charles Dickens (Oliver Twist)
Honoré
de Balzac (Otec Goriot)
Lev
Nikolajevič Tolstoj (Anna Karenina)
Guy
de Maupassant (Kulička, Miláček)
Zařazení autora do uměleckého směru:
-
představitel literárního romantismu a realismu
Realismus:
-
snaha o pravdivé zobrazení skutečnosti
-
zájem o náměty ze všedního života, každodenní reality
Zařazení knihy do kontextu celého
autorova díla:
-
politická satira – vrchol tvorby
-
napsal při pobytu v Brixenu – jeho životním obrazem jsou 3 satiry, které
zde napsal (Král Lávra, Křest svatého Vladimíra, Tyrolské elegie)
-
v podtextu je úděl pronásledovaného novináře (sám autor – Borovský) – kdo
odhaduje kritikou oslí uši, je stíhán
Jenže když napsal tuto knihu, tak už nepanoval Ferdinand...
OdpovědětVymazatByl jsi tam že to víš ?
OdpovědětVymazat