Analýza uměleckého textu
I. část:
Obsah:
BRATŘÍČKU, ZAVÍREJ VRÁTKA
Bratříčku,
nevzlykej, to nejsou bubáci,
vždyť
už jsi velikej, to jsou jen vojáci,
přijeli
v hranatých železných maringotkách.
Se
slzou na víčku hledíme na sebe,
buď
se mnou, bratříčku, bojím se o tebe
na
cestách klikatých, bratříčku, v polobotkách.
Prší
a venku se setmělo,
tato
noc nebude krátká,
beránka
vlku se zachtělo,
bratříčku,
zavřel jsi vrátka?
Bratříčku,
nevzlykej, neplýtvej slzami,
nadávky
polykej a šetři silami,
nesmíš
mi vyčítat, jestliže nedojdeme.
Nauč
se písničku, není tak složitá,
opři
se, bratříčku, cesta je rozbitá,
budeme
klopýtat, zpátky už nemůžeme.
Prší
a venku se setmělo,
tato
noc nebude krátká,
beránka
vlku se zachtělo,
bratříčku,
zavírej vrátka! Zavírej vrátka!
PASÁŽOVÁ REVOLTA
Nosíme
z módy kopretiny
čímž
okrádáme stáda
a
vůl - kdys jméno obětiny
je
titul kamaráda
Na
obou nohách vietnamku
a
jako komfort hlavu
Na
klopě placku jak psí známku
Znak
příslušnosti k davu
I
naše generace
má
svoje prominenty
Program
je rezignace
a
facky argumenty
Potlesk
je k umlčení
a
pískot na pochvalu
a
místo přesvědčení
jen
pití píva Z žalu
Pod
zadkem stránku Dikobrazu
vzýváme
Zlaté tele
Sedáme
v koutcích u obrazů
Čekáme
Spasitele
Civíme
lačně na měďáky
My
- Gottwaldovi vnuci
A
nadáváme na měšťáky
tvoříce
- Revoluci
I
naše generace
má
svoje kajícníky
a
fízly z honorace
a
skromné úředníky
a
tvory bez svědomí
a
plazy bez páteře
a
život v bezvědomí
a
lásku K nedůvěře
Už
nejsme nejsme to co kdysi
Už
známe ohnout záda
Umíme
dělat kompromisy
a
zradit kamaráda
A
vděčni dnešní Realitě
líbáme
cizí ruce
A
jednou zajdem na úbytě
z
té smutné revoluce
I
v naší generaci
už
máme pamětníky
a
vlastní emigraci
a
vlastní mučedníky
A
s hubou rozmlácenou
dnes
zůstali jsme němí
Ne
- nejsme na kolenou
Ryjeme
držkou v zemi!
PÍSEŇ NEZNÁMÉHO VOJÍNA
Zpráva
z tisku:
Obě
delegace položily pak věnce na hrob Neznámého vojína.
A
co na to Neznámý vojín?
V
čele klaka, pak ctnostné rodiny
a
náruč chryzantém,
černá
saka a žena hrdiny
pod
paží s amantem,
kytky
v dlaních a pásky smuteční
civí
tu před branou,
ulpěl
na nich pach síně taneční
s
bolestí sehranou.
Co
tady čumíte? Vlezte mi někam!
Copak
si myslíte, že na to čekám?
Co
tady civíte? Táhněte domů!
Pomníky
stavíte, prosím vás, komu?
A
jednou za čas se páni ustrnou
a
přijdou poklečet,
je
to trapas, když s pózou mistrnou
zkoušejí
zabrečet!
Pak
se zvednou a hraje muzika
písničku
mizernou,
ještě
jednou se trapně polyká
nad
hrobem s lucernou.
Co
tady čumíte? Zkoušíte vzdechnout!
Copak
si myslíte, že jsem chtěl zdechnout?
Z
lampasů je nám zle, proč nám sem leze?
Kašlu
vám na fangle! Já jsem chtěl kněze!
Nejlíp
je mi, když kočky na hrobě
v
noci se mrouskají,
ježto
s těmi, co střílej’ po sobě
vůbec
nic nemají.
Mňoukaj’
tence a nikdy neprosí,
neslouží
hrdinům,
žádný
věnce pak na hrob nenosí
Neznámým
vojínům.
Kolik
vám platějí za tenhle nápad?
Táhněte
raději s děvkama chrápat!
Co
mi to říkáte? Že šel bych zas? Rád?
Odpověď
čekáte? Nasrat, jo, nasrat!!
Lyrický
subjekt:
- autor
Literární
druh:
- lyrika – popisuje konkrétní situaci, ale
postrádá dějovost
Literární
forma:
- poezie
Literární
žánr:
- alegorická lyrická píseň/protestsong
Literární
směr:
- poezie a písňové texty z let 1960 –
1971; česká poezie 2. poloviny 20. století
- Exilová literatura – kniha vydána
v exilovém nakladatelství Index (Kolín nad Rýnem)
Téma:
BRATŘÍČKU, ZAVÍREJ VRÁTKA
-
píseň je okamžitou reakcí na srpnové události roku 1968 – reakce na příjezd
sovětských vojsk a usídlení ruských vojáků na území republiky
PASÁŽOVÁ REVOLTA
-
kritizuje společnost, chování lidí – podřízenost, malost lidí
-
báseň o snahách mladé generace za totality
PÍSEŇ NEZNÁMÉHO VOJÍNA
-
o delegaci komunistů, kteří přinesli věnce na hrob neznámého vojína
-
promluva muže zabitého v boji – vyjadřuje nenávist k válčení
Hlavní myšlenka:
-
protisovětská a vlastenecká tematika; vyjádření autorových pocitů v dané
době
-
protest proti násilí v jakékoli podobě, zamyšlení nad základními lidskými
hodnotami, které byly v průběhu dějin často ničeny
Motiv:
-
protest, vlastenectví, melancholie, sarkasmus
PASÁŽOVÁ REVOLTA
-
udávání = umíme dělat kompromisy a zradit
kamaráda à bylo běžné udávat blízké
-
potlesk je k umlčení = jedinec
se musí podřídit většině, protože i když má vlastní názor, tak ho většina umlčí
– překřičí ho a jeho názor nejde slyšet
Časoprostor:
BRATŘÍČKU, ZAVÍREJ VRÁTKA
-
není blíže určen čas ani místo à
nebylo to důležité, všichni pochopili, že se jedná o naši zemi a o rok 1968
Kompozice díla:
-
básnická sbírka (obsahuje 72 básní) à
některé byly zhudebněny
-
součástí knihy jsou i autorovy ilustrace
-
pravidelný rytmus vhodný pro písně
BRATŘÍČKU, ZAVÍREJ VRÁTKA
-
4 sloky à za 2 a 4 následuje čtyřveršový refrén
-
rýmové schéma: AABB (sdružený rým) à
výjimkou je vždy 3 verš, který se rýmuje až s 3 veršem další sloky
-
využívá přítomný čas
-
klade důraz na shodu v rýmu = krátká
– vrátka; nevzlykej – polykej
PASÁŽOVÁ REVOLTA
-
3 sloky à za každou slokou je refrén, který má pokaždé
jiný text, ale začíná stejně (I naše
generace)
-
střídavý rým
PÍSEŇ NEZNÁMÉHO VOJÍNA
-
začíná reakcí na zprávu z tisku – čtené slovo
-
3 sloky à za každou je refrén, který má pokaždé jiný
text (Co tady čumíte)
-
ve slokách rým střídavý a v refrénu sdružený
II. část:
Charakteristika vypravěče:
BRATŘÍČKU, ZAVÍREJ VRÁTKA
-
autor se stylizuje do role staršího bratra, který utěšuje mladšího sourozence.
Snaží se ho povzbudit, ale na druhou stranu nezakrývá bezvýchodnost situace
-
odpor je podle něj zbytečný, je pasivní
-
celkové ladění textu je melancholické až depresivní
PASÁŽOVÁ REVOLTA
-
autor hovoří za celou generaci
-
kritizuje morálku tehdejší generace – lidé zrazují blízké, komunisté chtěli,
aby poslušně seděli doma, poslouchali stát a udávali, ale autorovi se to nelíbí
à všichni o tom jen mluví a nadávají na to, ale
nikdo nic neudělá („Revoluce u piva“) à
místo toho dělají, že jsou vděční Sovětskému svazu
PÍSEŇ NEZNÁMÉHO VOJÍNA
-
je z pohledu mrtvého vojáka (komunisté přijdou uctít mrtvého, ale on o to
nestojí, protože za jeho smrt můžou oni, chtěli, ať jde do války
-
je naštvaný, nebere si servítky a je na ně vulgární
III. část
Jazykové prostředky a jejich funkce:
BRATŘÍČKU, ZAVÍREJ VRÁTKA
-
pro své vyjádření nesouhlasu si autor vybral symboly a odkazy, které vystihují
pocity lidí zaskočených okupací
-
alegorie à
·
Bubáci
= Rusové
·
Železné maringotky = tanky (eufemismus a metafora)
·
Bratříček
= český stát, spoluobčané
·
V polobotkách = není připravený
·
Prší a venku se setmělo = špatné časy
·
Vlk
= okupanti; SSSR
·
Beránek
= ČSSR
·
Noc
= normalizační období
·
Zavřel si vrátka? = Necháme si to líbit?
·
Zavírej vrátka = povzbuzení
·
Cesta je rozbitá = není cesty zpátky
·
Zavírání vrátek
odkazuje na pohádku O kůzlátkách a vlku
-
ironie = to jsou jen vojáci
-
autor udržuje kontakt se čtenářem – oslovení bratříčka
-
využívá řečnické otázky, refrén a hovorové tvary (jen výjimečně – velikej)
-
zvukomalba = hranatých železných
maringotkách
PASÁŽOVÁ REVOLTA
-
ironie = ne – nejsme na kolenou, ryjeme
držkou v zemi à je to ještě horší než být na kolenou
-
refrén à pokaždé jiný text, ale stejný začátek
-
nespisovné až vulgární výrazy = držka
-
knižní výrazy = kajícník
-
přesahy
PÍSEŇ NEZNÁMÉHO VOJÍNA
-
knižní tvary = ježto
-
řečnické otázky
-
vulgarismy = čumíte, táhněte někam
-
refrén à pokaždé jiný text
Literárně-historický kontext
O autorovi:
Karel
Kryl (1944 – 1994)
-
československý básník, písničkář a grafik, „básník s kytarou“
-
jeden z hlavních představitelů českého protikomunistického protestsongu
v letech 1968 – 1989
-
z Československa odjel 9. 9. 1969 původně jen na písničkářský festival
v západoněmeckém hradě Waldecku, ale po dvou týdnech požádal o politický
azyl a zůstal v Německu
-
jeho desky (až do roku 1989) vycházely v exilu, v ČS se nahrávky
kopírovaly – tak se dostaly do všeobecného povědomí
-
do ČS se vrací 30. listopadu 1989, aby se zúčasnil pohřbu své matky
Dílo: 17 kryptogramů na dívčí jména; Slovíčka;
Z mého života; Znamení doby; Země lhostejnosti
Zařazení autora do doby:
-
česká poezie 2. poloviny 20. století
-
Jiří Orten (Deníky Jiřího Ortena)
-
František Hrubín (Hirošima)
-
Jaromír Nohavica (Divné století)
Zařazení autora do uměleckého směru:
-
Exilová literatura – vydávaná v zahraničí, psána exulanty i domácími
autory, kteří nesměli publikovat, necenzurovaná díla.
Zařazení knihy do kontextu celého
autorova díla:
-
velký vliv na dílo měla politická situace
Dobové vnímání díla:
-
písně oslovily širokou veřejnost – staly se známými i přesto že byly režimem
zakázané
-
písně jsou i dnes mnohými vnímány jako aktuální, některé téměř zlidověly
Inspirace dílem:
-
někteří umělci přezpívaly jeho písně (Daniel Landa měl koncert: Noc
s písní Karla Kryla)
Žádné komentáře:
Okomentovat